Spoorfietsen en de blauwe Engel
Sinds enige jaren kan er op het spoortracé Hengelo en Twekkelo gefietst worden met zogenaamde Spoorfietsen. De exploitatie op het spoor van het GOLS-lijntje (Gelders-Overijssels Lokaal Spoor)is in handen van Rail Pleasure. Deze organisatie had plannen om het tracé te verlengen met 300 meter maar omwonenden en de VBT vreesden hierdoor uitbreiding van de al bestaande overlast en heeft de Raad van State gevraagd het plan waarin de verlenging wordt geregeld te vernietigen. Aan dit verzoek is gehoor gegeven.
plaatsing goederenwagons en zouttorens
In het plan werd niet alleen de verlenging aangegeven maar ook de plaatsing van een goederenwagon en twee zouttorens. Deze zouden moeten dienen als trekkershutten. Ook deze plannen zijn verworpen door de Raad omdat niet aannemelijk is gemaakt door de gemeente Hengelo dat er behoefte is aan deze trekkershutten. Bovendien zouden de zouttorens geplaatst worden in een gebied dat als ‘groene ruimte’ wordt beschermd door provinciale regels. Alleen in bijzondere gevallen mag daar worden gebouwd. De gemeente heeft volgens de Raad niet aangetoond dat het hier om een bijzonder geval gaat.
treinstel blauwe engel en oude wagon
Deze treinstellen zijn destijds niet geheel binnen het bestemmingsplan geplaatst. Vervolgens zijn ze niet onderhouden en daardoor telkens doelwit van vandalisme. Ingegooide ramen en graffiti op de stellen maken dat het buitengebied hierdoor een verloederde aanblik krijgt. Inmiddels heeft Rail Pleasure aangegeven dat de treinstellen zijn verkocht. De planning is dat deze voor het nieuwe spoorfietsseizoen worden weggehaald.
terug naar de basis
De coöperatie Twentse Noabers heeft het spoorfietsen per 1 april weer in bescheiden vorm hervat, de intentie van de organisatie is om binnen het bestemmingsplan te blijven. Op deze basis hebben omwonenden en de VBT geen bezwaar tegen het spoorfietsen, het moet een kleinschalige, recreatieve voorziening blijven.
Desondanks heeft de organisatie plannen om twee perrons (en een draaiplateau) aan te leggen nabij de Rougoorweg. Omwonenden en de VBT vrezen hierdoor meer overlast, bovendien is het in strijd met het bestemmingsplan en is er geen onderzoek gedaan of dit tot extra geluidsoverlast leidt. Ook leiden de perrons tot verdere aantasting van het landelijke gebied, iets waar de VBT tegen strijdt. De bezwarencommissie van de gemeente Hengelo was nog niet overtuigd van het bezwaar, waarna de zaak is voorgelegd aan de Raad van State.
Uitspraak december 2024
Afgelopen december diende bij de Rechtbank het beroep op de alleen gedeeltelijke handhaving door de gemeente Hengelo n.a.v. de eerdere uitspraak van de Raad van State. Dit betrof onder meer de plaatsing van de Blauwe Engel, de zoutwagon en de afval/bouwmaterialen. Tegelijk met dit beroep werd de gewenste aanleg van perrons door Railpleasure behandeld.
De Rechtbank heeft geoordeeld dat de perrons mogen worden aangelegd, maar dat de gemeente Hengelo onterecht slechts gedeeltelijk handhaving heeft ingesteld en heeft de gemeente Hengelo opgedragen opnieuw een handhavingsbesluit te nemen. Dit houdt feitelijk in dat de gemeente Hengelo alsnog de uitspraak van de Raad van State moet volgen waarin onder meer is uitgesproken dat de Blauwe Engel en de Zoutwagon er niet mogen staan.
Tijdens de zitting meldde Rail Pleasure dat de Blauwe Engel was verkocht en als het zou lukken voor eind december 2024 weg zou worden gehaald. Dit is niet gelukt en er gingen geruchten rond dat de verkoop niet is doorgegaan. We hebben met Rail Pleasure gecheckt en dit is niet juist, de verkoop is gedaan. Rail Pleasure laat weten dat er afspraken zijn met de koper over het afvoeren van de Blauwe Engel en dat e.e.a. in ieder geval voor het nieuwe spoorfietsseizoen moet zijn afgehandeld.