Wijkverkeersplan

Een aantal bewoners van Twekkelo heeft in samenwerking met de gemeenten Hengelo en Enschede een Wijkverkeersplan(WVP) ontwikkeld. Een breed gedragen plan wat als uitgangspunt dient voor verkeersaanpassingen om een Veilig, Verkeersluw en Bereikbaar Twekkelo te realiseren.

Na maanden van overleg, inspraak en afstemming heeft de verkeerscommissie van Twekkelo op 28 oktober 2022 aan wethouder Jurgen Van Houdt van de Gemeente Enschede en wethouder Hanneke Steen van de Gemeente Hengelo het WVP overhandigd. Hiermee werd het plan officieel ingediend bij beide gemeenten.

Uitvoering wijkverkeersplan

Het WVP is de basis voor de werkzaamheden aan de openbare wegen de komende jaren. De planning van de gemeente is hierbij leidend. Daar waar onderhoud of vervanging aan de orde is, wordt het WVP erbij gepakt om vast te stellen op welke wijze plekken of straten moeten worden aangepakt of aangepast.

dynamische afsluiting – update oktober 2025

Er hebben de afgelopen maanden meerdere gesprekken plaatsgevonden met de gemeente Enschede. Wat betreft de dynamische afsluiting wil de gemeente (nog) niet bewegen. Er zijn dit voorjaar tellingen gedaan, waaruit blijkt dat het aantal  verkeersbewegingen op de Burg. Stroinkstraat/Enschedese Havenweg zijn afgenomen en aan de Strootsweg/ Twekkelerweg zijn toegenomen. Mogelijk mede door het vertrek van het CBR zijn de aantallen op de Burg. Stroinkstraat afgenomen. Hierdoor vraagt de gemeente zich nu af of zo’n maatregel als de dynamische afsluiting bij het Transportcentrum nog wel gerechtvaardigd is.




Omdat de tellingen tijdens een vakantieperiode zijn gedaan en er signalen zijn dat het verkeer op de Burg. Stroinkstraat inmiddels weer toeneemt, zal de gemeente eind oktober/begin november nieuwe verkeerstellingen uitvoeren. Op basis van deze actuele gegevens zal er opnieuw overleg plaatsvinden om te bepalen of aanvullende maatregelen, zoals de dynamische afsluiting, alsnog wenselijk zijn.

aandacht voor handhaving

De uitvoering van de kern van het wijkverkeersplan met de gemeente is een langzaam proces. De VBT heeft daarom voorgesteld om alvast werk te maken van andere onderdelen uit het wijkverkeersplan. Zo is onder meer aandacht gevraagd voor tijdelijke intensivering van handhaving op piekmomenten om sluipverkeer te ontmoedigen en voor de aanleg van een heg tussen de Aukevleerstraat en de parallelweg.

haimersweg en twekkelerbeekweg

De gemeente heeft inmiddels wel aangekondigd dat in 2026  wordt gestart met het aanleggen van drie verkeersplateaus op de Haimersweg. Daarnaast dringt de VBT erop aan dat bij werkzaamheden aan de Twekkelerbeekweg ook de maatregelen uit het wijkverkeersplan worden meegenomen en uitgevoerd.

Het gaat niet zo snel als gehoopt, maar er worden wel stappen gezet richting een verkeersluwer en veiliger Twekkelo.

Veel gestelde vragen


Waarom wordt er niet door de politie gehandhaafd? Er staat immers overal verboden in te rijden borden – m.u.v. gebruikers en bewoners Buurt Twekkelo.

Antwoord: de onderliggende tekst bij de borden is niet te handhaven volgens de politie omdat iedereen met een goede smoes kan aangeven bestemmingsverkeer te zijn. Als je bijvoorbeeld wilt wandelen ben je bestemmingsverkeer. Desondanks hebben we vernomen dat er incidenteel toch gehandhaafd wordt wat hopelijk een afschrikkende werking heeft.

Waarom staan er geen max 60 km/u borden op de Strootsweg?

Bij het binnenrijden in Twekkelo staat bij de Twekkelerbeekweg, Transportcentrum en vanuit Hengelo overal aangegeven dat je een 60 km/u zone binnen rijdt. Daarom is het niet verplicht om dit overal te herhalen bij iedere kruising. De gemeente Enschede kiest er ook voor om dit niet te doen.

Waarom is er geen planning m.b.t. de uitvoering van het Wijkverkeersplan?


De gemeente heeft een eigen planning m.b.t. het onderhoud van de wegen in Enschede. Zo ook in Twekkelo. Op het moment dat een weg in Twekkelo aan de beurt is, dient het WVP als onderlegger. Het WVP is dus niet leidend in de werkzaamheden. Wel heeft de VBT afgesproken met de gemeente Enschede dat voorafgaand het plannen van nieuwe werkzaamheden er eerst afstemming plaatsvindt.

Waarom zijn er allerlei drempels weggehaald bij de Strootsweg?

De drempels op de Strootsweg zijn niet verdwenen, ze zijn langer gemaakt. Overigens zijn het geen drempels maar verkeersplateau’s (omdat ze langer zijn dan 2,40 m). Het langer maken was een wens van een aantal inwoners en heeft te maken met dat o.a. landbouwmachines er dan makkelijker overheen kunnen. Wat betreft de hoogte zijn de plateau’s volgens de landelijke richtlijn voor 60 km/u die nu overal door gemeenten worden gehanteerd. Daar wijkt de gemeente Enschede niet van af. Op de Strootsweg is er een plateau komen te vervallen (o.a. bij landgoed het Stroot) maar daar is er ook een aantal voor in de plaats teruggekomen, o.a. bij de Gerinkshoekweg.